Játsszuk, hogy játszunk
Beküldte szerk -
Örülök, hogy nyilvánosságot kapott a részecskegyorsítóban végzett kísérlet. Egyik kolléganőm már egy hete várta a fejleményeket: vajh, mi is fog történi? Eltűnünk egy fekete lyukban, vagy pedig a kauzalitás rabjai maradunk? Kíváncsiság és félelemmel vegyes kéjvágy bujkált benne a nagy esemény lezajlását illetően. Kis bumm, majd azt követő nagy reccs?
Van-e valami szabad placc a mennyben a fekete lyuktól nem messze, lehetőség szerint közel egy égi járat megállójához? Egyáltalán mi a fekete lyuk? Úgy használjuk, mint az idő fogalmát, de ha meg kellene határoznunk, elég nagy bajba kerülnénk. Beszélünk is sokszor olyanról, amiről fogalmunk sincs alapvetően. Ebből is látszik, hogy nem a tartalom a lényeg, hanem a beszélgetés, a kommunikáció, az eseményekben való feloldódás. A flow.
Eszméletvesztés a folyamatban, a lét-élésben. Ilyen szempontból mindegy is az indukált reverz-ősrobbanás eredménye. Egyébként: nagyon-nagyon óriási sebességre gyorsítanak részecskéket, magyarán anyagot, aztán ütköztetik őket, magyarán sűrítik az anyagot ha szét nem esik. Van-e akkor düh, hogy a földhöz vágott nászajándékból váza-járólap egyesítődik? Annyira, amennyire lehet, ha lehet, akkor a feketelyuk-állapotig. Rendben is van eddig, ki is számítható egy ilyen különleges égitest, objektum sűrűsége, de mi van akkor, ha mégsem annyi, ha mégsem tudunk semmit a fekete lyukról, ha a matematika ott és akkor nem érvényes, csak Isten kacag egy diófa árnyékában, háta félig ülő állapotában nekitámaszkodik a fatörzsnek, egyik lába kinyújtva, másik felhúzva, tenyere a hasán. Vagy szedegeti a részecske-cserepeket.
Hát igen! A valóság misztikus, játszunk vele, játszanak a tudósok is. És ameddig a keletkező kis fekete-lyukacskák, csírák szétpukkannak, mint a tócsába zuhanó esőcseppek nyomán felfúvódó buborékok, jó is nekünk. Persze közhelyesen szólva: játsszuk, hogy játszunk.
Iskolai csöppségeimnek, az új 9. osztályosoknak felteszem a kérdést: Mitől kék az ég? Miért esik az eső? Miből van a fény? Csak néznek, és képletek után bogarásznak agyongyötört elméjükben. Általános iskolai fizika órákon ilyen dolgokról talán nem nagyon esik szó experimentális tanulságaim konklúziójaként. Úgy látszik, nem lehet fizika órán fizikát tanítani. Esetleg nem szokás? Marad a híradás: a sok-sok kíváncsi karba tett, vagy zsebre dugott kezű fizikussal a képernyőn, meg azzal az örömmel az arcukon, hogy életben maradtunk. Jaj, de jó, hogy nem történt semmi! Legalábbis semmi olyan. Így tanít a fizika alázatra, örömre és a világ megbecsülésére.
Várnai László
fizikatanár