Csecsemőszínház és nyelvoktatás – ez is bábszínház

Évadnyitó a Kabócában

A bábszínház mindig izgalmas hely. Ott még egy hivatalos évadnyitón is megtörténhet, hogy az igazgató és az alpolgármester táncra perdül az asztalon. Meg is történt, de erről majd később, mert nem csak ezért volt izgalmas a nyitó társulati ülés. Új évad, új igazgató, ez új terveket is jelent, amikről Székely Andrea friss bábszínház igazgatóként számolt be.

A megnyitó után beszélgettünk is egy kicsit Székely Andreával. Azt mondta, azért pályázta meg a Kabóca igazgatói posztját, mert szereti a kis társulatokat. Terve nem az volt, hogy bábszínház igazgató legyen, hanem hogy veszprémi bábszínház igazgató legyen. Máshová nem is pályázott, bár több lehetőség is adódott erre. Van némi vezetői tapasztalata, mert a Kolibri Színházban – ha nem is igazgatóként, de – a vezetésben dolgozott. A kis társulatokban erőt lát. Veszprémben másfél éve rendezett, és látta, hogy az itteni emberek együtt tudnak működni. Igazgatóként jól érzi magát, érzi az itt dolgozókban a lendületet, terveik vannak, kedvük van a munkához. A társulatot tehát ígéretesnek tartja, a színház helyzetéről viszont elmondta: „Nem a legjobban támogatott színház ez az országban.” Ennél sokkal nagyobb problémának látja azonban a játszóhely kérdését. Azt, hogy a színházépület nem színház. Ha ez változna, akkor még több lehetőség nyílna a Kabóca előtt.

Az évadnyitón, amely egy bábos bravúr videójával (Chaplin Table Balettjével) kezdődött és vajas zsemlével meg teával ért véget, biztató terveket hallottunk. Úgy tűnt, a Kabóca – mely a múlt félév óta nemcsak bábszínház, hanem gyermekművelődési intézmény is – komolyan veszi feladatát, és minden korosztállyal törődik külön is egy picit: a csecsemőktől a nagyokig.

Az udvaron lévő kisházban baba-mama szoba lesz, s Veszprémben elsőként a Kabóca próbálkozik csecsemőszínházi előadással, amiről egyelőre sokat nem tudtunk meg, csak annyit, hogy egy biztosan lesz, és a nézők novembertől számíthatnak rá. A konditeremnek becézett alsó helyiségben, ahol az évadnyitó is helyet kapott, a nagyobb korosztálynak tartanak majd foglalkozásokat. Első próbálkozásként a pápai drámacsoporttal veszik fel a kapcsolatot. Momo történetét dolgozzák majd fel a drámapedagógia eszközeivel 10–12 éves gyerekek számára. Szintén felsősöknek Arany János balladáiból és verseiből lesz előadás, amennyiben a színház elnyeri az erre pályázott pénzt. Nyáron a bábszínház bekapcsolódhatott egy bábos idegennyelv-oktatási DVD forgatásába is, melyet Kovács Tamás, a társulat bábszínésze dolgoz át színpadi formára. Ezeken kívül az előző félév végén meghirdetett évad maradt műsoron. Székely Andrea az Óz, a nagy varázslót rendezi, amelyre még igazgatóként kérte őt fel Kovács Gábor.

Az igazgatónő fontosnak tartja a jelenlétet a magyar bábéletben, s az évadnyitó utáni beszélgetésünkben elmondta: tény, hogy a veszprémi bábszínházat a szakma nem igazán tartja számon, de ezen lehet változtatni. Nyáron ott voltak Kapolcson, Zsámbékon, az idei évadban pedig biztosan mennek a kolozsvári, a kecskeméti fesztiválokra, és jövő héten már Budapesten a Kolibri Fesztiválon játsszák idei első darabjukat, a Sárkányos mesét.

A sokat emlegetett helyprobléma (a jelenlegi hely nagyon drága és a színházi feladatokra sokszor alkalmatlan) még mindig nem oldódott meg. Az évadnyitón a költözés igénye megfogalmazódott a társulat részéről, ám Porga Gyula alpolgármester még nem tudott megoldási lehetőséggel előállni. Székely Andrea szeretne a város központjába költözni, mert nagyon fontosnak tartja a székhelyi előadásokat, azaz azt, hogy a gyerekek menjenek a színházba, és ne a színház menjen az iskolákba, óvodákba. Ez – gondolom – a bábszínháznak is könnyebbség lenne, de ezzel az igazgatónő vissza akarja hozni a „színházbajárás szokását” is, és azt szeretné, hogy Veszprémben minden gyerek eljusson az előadásokra. Ehhez viszont nagyobb színházteremre, fogadóhelyiségre és a már említett könnyen megközelíthető, központi elhelyezkedésre lenne szükség. Addig viszont, amíg a Kabóca ott van, ahol van, a jelenlegi épületet kell jobban kihasználni, belakni.

Az új igazgatónő az évadnyitón beszélt a múlt félév sikereiről, melyeket Kovács Gábornak, a bábszínház lemondott igazgatójának vezetésével ért el a társulat. A sok elnyert pályázat, a szlovákiai vendégszereplés, az új honlap és a jó előadások olyan utat jeleznek, amin tovább kell menni. A Kovács Gábor által elindított Mesefesztivál, Bábdramaturgiai konferencia idén is lesz, és természetesen lesz Kabóciádé is. Az előző igazgató által sokszor emlegetett bábos képzést Székely Andrea is fontosnak tartja, bábos tanárok idén is jönnek majd a Kabócába. Elsőként Török Ágnes és Szívós Károly, a Kolibri Stúdió tanárai érkeznek, akik „Kedvenc zenéink” címmel tartanak kurzust a Kabóca bábszínészeinek.

A társulat maradt, Kovács Gábor volt igazgató dramaturgként dolgozik tovább a Kabócában. Az évadnyitó utáni beszélgetésben Székely Andrea azt mondta, jó kapcsolatban van az előző igazgatóval, sőt a régiekkel, Sarkadi-Nagy Lászlóval és Végh Zsolttal is. Egy új tag érkezett a társulatba, Bodnár Enikő, aki tavaly a Petőfi Színházban az Indul a bakterház díszletét tervezte. Ő a Kabóca látványtervezője lett, így nem csak az előadások létrehozásában vesz majd részt, hanem ő a felelős a színház arculatának kialakításáért. Első feladata a bábszínház dekorálása, amit a társulat tagjaival már meg is kezdett.

Porga Gyula alpolgármester a város támogatásáról biztosította a bábszínházat, és elmondta, hogy a társulat összetartása és ereje az, aminek segítségével a Kabóca a múlt félévi elanyátlanodott helyzetben is jól működött, majd az igazgatónő szelíd erőszakának eredményeképpen eljárt egy zsömle balettet az asztalon Székely Andreával.

Rovat: