Néhány szó a Waldorfról
Beküldte szerk -
Az iskola- és óvoda választás időszakában éppen időszerű bemutatni egy olyan alternatív pedagógiai módszert, amelynek alapelve, hogy tiszteli a gyermek teljes emberi méltóságát, a felnőttel egyenrangú szellemi individualitásának szabadságát.
A Waldorf-pedagógia jellemzői
A Waldorf-pedagógia gyermekközpontú pedagógia, amelynek célkitűzése, hogy szorongásmentes légkörben, szabad döntésekre képes, önállóan cselekvő embereket neveljen, akik képességeiket kibontakoztatják a maguk és a világ javára. A Waldorf-intézmények a szabad szellemi élet műhelyei, ahol a nevelők tiszteletben tartják a gyermekek és szüleik világnézeti meggyőződéseit, az eltérő nemzeti kultúrák sajátosságait, nagy hangsúlyt fektetve a helyi hagyományok, a kulturális örökség megismerésére, ápolására.
Waldorf iskola a közelben
Veszprém szomszédságában, Nemesvámoson immár ötödik éve működik általános és alapfokú művészeti iskolaként a Fehérlófia Waldorf Iskola.
Az iskola s a Waldorf-pedagógia iránti egyre növekvő érdeklődés hatására (amely többletigényt a jelenleg Veszprémben működő Waldorf óvoda már nem tudja kielégíteni), valamint az egységes Waldorf-oktatási rendszer megvalósítása érdekében a közeljövőben az iskolát fenntartó egyesület tervezi egy Waldorf óvoda, és egy Waldorf középiskola felépítését is.
A Waldorf óvoda szellemisége
A gyermekek a harmónia légkörében próbálhatják megtalálni önmagukat, ahol az elfogadás, az odafigyelés a jellemző, és ebben a befogadó szeretetben kibontakozhatják belső saját énjüket.
A tevékenységek és a tárgyi környezet a gyermekek adott életkorához igazodnak, akik fejlődését a finoman és művészien megformált fizikai környezet is inspirálja.
A ritmusok napi, heti és éves szinten is megjelennek, ebben nagy jelentősége van az ünnepköröknek. Az ünnepek az év és az élet forduló- és csomópontjaihoz kapcsolódnak, amelyek saját magunk, környezetünk és a világban működő szellemi minőség mélyebb megértéséhez és szeretetéhez vezethetik el az embereket.
A Waldorf-pedagógia nem alkalmaz hagyományos értelemben vett iskolára felkészítő foglalkozásokat, mert úgy tartja, hogy a túl korai fejlesztés nem felel meg az életkori sajátosságoknak. Mindazonáltal minden életkornak megfelelően lehetőséget kínál fel, és ösztönzi a gyermekeket az egyre komolyabb, koncentráltabb és egyre összetettebb tevékenységek elvégzésére. A folyamat eredménye az úgynevezett iskola-munka önálló elkészítése (babaház, hajó, szőtt tarisznya).
A Waldorf intézmények működése
A Waldorf-pedagógia különösen fontosnak tartja a szülők és a pedagógusok kölcsönös együttműködését, valamint a szociális alapelveket, azaz bár a családok lehetőségeik arányában közösen viselik az óvoda anyagi terheit, a felvételnél csak a pedagógiai szempontokat veszik figyelembe, anyagi okok miatt senki sem kerülhet hátrányba. A családok sajátjuknak érzik az óvodát, mivel azt ők építik, és részt vesznek a fenntartásában.
Miért szeretnénk Nemesvámoson Waldorf óvodát alapítani? egy óvoda-építő szülő gondolatai
Olyan közösséget szeretnénk, ahol alapérzés az igaz, belülről fakadó derű. Szeretnénk, hogy gyermekeink megtapasztalják, hogy szüleik értük küzdenek, hogy a hagyományok megélése otthonunkban és az óvodában is lehetséges. Érezhessék gyerekek és felnőttek, hogy nincs lehetetlen, hogy az alkotás együttes élmény, a közös célokért való küzdés pedig öröm. Arra vágyunk, hogy a gyerekeink biztonságos, felszabadult légkörben élhessék át a mindennapos együttlétet az örömöket és a konfliktusokat is , testileg egészséges, lelkileg, szellemileg tiszta, kreatív, sokoldalú emberek legyenek, olyanok, akik önállóan és felelősen döntenek, és akik környezetüket is emberségesebbé teszik.
Nekünk, szülőknek fantasztikus felismerés az, hogy milyen jó óvoda-építés közben beszélgetni, milyen jó vakolás, villanyszerelés, kőhordás, függönyvarrás vagy kirándulás közben megismerni egymást. Mert kell egy csapat gyerekek és felnőttek önszerveződő, optimista, szabad közössége.
Az óvoda várható elindulása
Feltehetőleg a tavasz folyamán kerül sor az épület átalakításra, a szakmai program előkészítésére, s a sikeres engedélyeztetési eljárást követően akár már 2008. szeptemberében megkezdheti működését egy csoporttal az óvoda. Ennek kimenetele persze nagymértékben függ attól, hogy mennyi adomány, felajánlás érkezik a támogatóktól.
A Veszprémi Waldorf Egyesület örömmel fogadja mindazon cégek, társaságok, szervezetek, egyéni vállalkozók, magánemberek pénzügyi vagy természetbeni felajánlásait, akik támogatni kívánják az irányításában független, szellemileg szabadon, emberképében humánusan működő intézmények létrehozását.
Elérhetőségek:
Fehérlófia Waldorf Iskola
www.feherlofia.ngo.hu
Óvodaszervezés:
WOVI@yahoogroups.co.uk
káel