Vadnyugati sulik

- ököljog az iskolapadban -

Valami megváltozott iskoláinkban. Hiszen egyre több hír szól arról, hogy diákok egymást verték, késelték, mérgezték. És még mennyi olyan esemény lehet, amiről nem tudunk. Valami megváltozott. Bedurvultak a diákjaink. Mintha a vadnyugaton lennénk, az ököljog uralkodik az iskolapadokban. Miért? Mit lehet tenni?

Az utóbbi időkben az iskoláink nyugati modellt követik. Sajnos a vadnyugatit. Egyre többször hallani a médiában diákok egymás közötti leszámolásáról. Valahol egy focimeccs apropóján verik laposra egymást, valahol késelni akarnak, valahol megmérgezik a társukat, valahol a tanárukat készítik ki. És még sorolhatnánk.

Akik tanítanak, biztos megerősítenek abban a véleményemben, miszerint az utóbbi esztendőkben – főleg idén – egyre több agresszióval, egyre több éles, hangos kirohanással találkozunk az iskolákban. Dühösek, fáradtak a szülők, a diákok. Sőt, úgy gondolják, elégtételt is vehetnek a sérelmek okozóján, tanáron, diákon, akin csak lehet.

Eddig is voltak problémák a sulikban, főleg azokban, ahol nehézsorsú tanulók koptatják a padokat. De most mintha egy alvó vulkán tört volna ki. Bár lehet, hogy csak készülődik a kitörésre, és a java csak ezután jön.

Mindenesetre lépni kell. Megoldást kell találni a problémákra, mert azt látni, hogy elindult egy folyamat, ami csak kárára lehet az iskoláknak, tanárnak, szülőnek, diáknak egyaránt.

Az iskola egyfajta tükörképe a hétköznapi életünknek. Ezért nem meglepő, amit tapasztalunk. Rosszabbul élünk, feszültek vagyunk a létbizonytalanságtól, bizonytalanok vagyunk a jövőt illetően. Ezt nem mindenki tudja helyén kezelni, nem mindenki tudja a problémáit kulturáltan, civilizáltan megoldani. Van, aki robban, van, aki üt! A tanárok, az iskolák nem úgy vannak felépítve, hogy azonnal tudjanak reagálni erre a problémára. Az iskola, a tanár a reformnak nevezett megszorítás miatt túlterhelt, fáradt, gyenge. Mindezek ellenére lépni kell, tanárnak, vezetőnek, szülőnek, fenntartónak!

Veszprém iskolaváros, imázsához hozzátartoznak az iskolák, a tanulók. Ezért neki is figyelni kell az intézményeire, figyelni kell diákjaira.

Addig kell lépni, amíg még lehet. Menjünk a dolgok elé! Tanárokból, szakemberekből álló munkaközösséget kell létrehozni, ahol kidolgozzák azt a tervet, amely helyi szinten megoldás lehet, amely hatékony választ adhat a kérdésekre. Számtalan hozzáértő, tenni akaró tanár él a városban. Nekik kell lehetőséget, feltételeket adni, és akkor biztos jó megoldás születik.

Ezért kérem a város oktatásért felelős alpolgármesterét, az önkormányzati pártok szakembereit, válaszoljanak az itt felvetett kérdésekre, ötletekre.

Rovat: