Frufru, Zsilett és a többiek
Beküldte kávé -
A rock and roll kultusza Magyarországon szorosan összefonódik a Grease (Pomádé) című musicallel. Ki ne álmodozott volna (szexuális orientációjától függően) Olivia Newton Johnról vagy John Travoltáról? Némi fáziskéséssel, 1998-ban megszületett a magyar válasz is az amerikai kihívásra, a Hotel Menthol, Fenyő Miklós és Novai Gábor musicalje. És most a Pannon Várszínház és Vándorfi László igazgató-rendező jóvoltából Veszprém is részesül ebből a színpadi ínyencségből
Gyomorszorító momentumok ezek, hiszen gyermekkoromba visszarévedve felidéződnek bennem a Ki mit tud?, Táncdalfesztivál vagy micsoda pillanatai, amikor először láttam a tiritarka inges, vicces fiatalokat, akik egy rúd alatt görnyedezve Limbó! kiáltásokkal múlatták az időt. Vagy az Aiwa típusú rádiós magnón lejátszott Hungária-kazettákat is említhetném
Szóval egyrészt az ember felfokozott izgalommal várja az időutazást, másrészt fél attól, hogy mint oly sok gyermekkori bohóságról, erről is kisül majd korántsem olyan nagy szám, mint amilyennek húszegynéhány évvel ezelőtt tűnt
És a Hotel Menthol című musical valóban szupergagyi. A történet motívumai egytől-egyig ismerősek valahonnan (és ez nem csupán a szokásos déja vu, a hiba nem a Mátrixban van), az események valószerűtlenek, a szerelmi bonyodalmak nem túl bonyolultak, a végkifejlet banális. Semmi meglepő nem történik, az egész sztori pusztán apropóul szolgál a régi és a produkció kedvéért megszületett Hungária-dalok elénekléséhez. Mit mondhatnék: annyira triviális az egész, mint egy musical.
És az első felvonás közepén egyszer csak arra jöttem rá, hogy az előadás működik. A titok valószínűleg éppen az egyszerűségben és az életidegenségben rejlik. Nem tudom, hogy valaha valahol létezett-e a Grease és a Hotel Menthol világa, ahol a benzinkutas csávók és a büféscsajok a menők, és ahol bármit el lehet intézni egy frankó mozdulattal vagy stílszerű dallal, de erősen kétlem. Ugyanígy igaz ez a Hungária egész világképére: nem ellenőrizzük, hogy Isztambulban tényleg annyi jampec nyomul-e, vagy táncol-e épeszű ember twistet a vízparton egyszerűen elmerülünk egy mámorítóan valószínűtlen mesevilágban, és érezzük a rock and rollt.
A mű tehát butának tűnik, de nagyon is furmányos. Ugyanakkor mindez kevés lenne a megfelelő interpretáció nélkül. És a Pannon Várszínház ebben most valóban remekelt. Itt is van titok: ez pedig a kedv és a lelkesedés. A meglehetősen hosszú (szünettel együtt háromórás) előadás legutolsó jelenetéig az utolsó kóristalánnyal bezárólag valamennyi szereplőn azt érezhettük, hogy imádja azt, amit éppen csinál. Az ilyenkor kötelező, letörölhetetlen vigyor őszinteségtől sugárzott, a hatásvadász tömegjelenetek valóban hatásosak és ügyesen megkoreografáltak voltak (Frufru, téged megkoreografáltak!!!).
Egyed Brigitta (Mike), Mag Dorina (Frufru), Hatás Andrea (Klipsz) és Zayzon Csaba (Zsilett) az éneklésben is igazán remekeltek, de a többi szereplőre sem panaszkodhatunk igazán. A Petőfiből átigazolt Koscsisák András (Bringa) is kiválóan debütált ha nem is énekhangjával, de az ügyesen kijátszott Csupa ideg vagyok! poénnal valóban belopta magát a nézők tetszés szerinti szerveibe. A második vonalban tevékenykedő fiatal színészek is derekasan kitettek magukért, és ahogy fentebb már említettem a számosan felbukkanó táncosok hozzáállására sem panaszkodhattunk. Végeredményképpen a nézőt berántotta a Hotel Menthol, és már nagyon nem volt érdekes, hogy a történet mennyire (nem) összetett.
A koreográfia (Krámer György) is jól működött igen látványos, rockihoz méltó megoldásokat láthattunk még a tömegjelenetekben is. A díszlettel (Kovács Yvette Alida) is csupán az az egy gondom volt, hogy ismét felbukkant az unalomig ismert hatalmas földgömb, amin a világ- és a magyar irodalom számos alakja pörgött már (ez az esemény most sem maradt el). Szép és nagy, de hagyni kellene néha pihenni egy kicsit! Ugyanakkor a forgó elem (szintén régi ismerős) biciklikkel felturbózott verziója igazán ötletes megoldás volt, ezt mindenképpen el kell ismernünk.
Visszatekintve azt kell mondanom, hogy talán ez volt eddig a legjobb pannonos előadás, amit láttam ki gondolta volna, hogy ezt éppen egy musical kapcsán fogom leírni? Állítom ezt annak ellenére, hogy az esősnek ígérkező (végül persze gyönyörű nyáresti) időjárás miatt végül az ex-Sédbe szorult a produkció és az a kicsit több ember, mint amennyi ott kényelmesen elférhetett volna. Végül a tomboló tapsvihar is bizonyította, hogy ha magvas gondolatokkal nem is lettünk gazdagabbak, de sok jó embert kis helyen is boldoggá lehet tenni egy önfeledten szórakoztató színielőadással