Egyéjszakás kaland
Beküldte Novics János -
Mivel Veszprémben immár sokadszorra mondom nincsen valamirevaló filmszínház, helyette az Expresszó Klubmoziban DVD-vetítések folynak. Legközelebb csütörtök este egy 1995-ös darab fut majd, ezt a filmet szeretném ajánlani olvasóinknak.
Richard Linklater filmje valamikor a kilencvenes évek végén landolt hazánkban a videotékák polcain, eszméletlenül gusztustalan borítóval, s olyan nyálas történetet ígért, amilyen egy testnedveit eresztő, döglött osztriga. Nemrégiben DVD-n is megjelent, s a közönségcsalogató külső azóta sem változott. A képhordozó e szerint egy szentimentális szerelmesfilm, mely érzést csak fokozza maga a cím: Mielőtt felkel a nap, pedig az eredeti Before sunrise sokkal jobban illik a film hangulatához. Linklater műve egyébként nem szokványos románc, hanem impresszionista mozi, s legalább annyira élvezetes lehet az átlagember számára, mint az ínyenceknek. Sőt, mondok valamit: a hollywoodi gagyihoz szokott átlagnéző unatkozni fog rajta.
A film egy fiatal amerikai srácról és egy francia lányról szól, akik véletlenül találkoznak, és beszélgetni kezdenek egymással a Budapest-Bécs vasútvonalon. A fiú a bécsi repülőtérre igyekszik, hogy hazaszálljon az USA-ba, a lány pedig menne tovább vonattal egyenesen Párizsba. Valamilyen váratlanul támadt, egymás iránti szimpátia hatására mégis úgy döntenek, hogy mielőtt hazatérnének, egyetlen de csakis egyetlen éjszakát eltöltenek kettesben Bécs utcáin. Ez szirupgyanús mozzanat lehetne, pedig nem az. Linklater ugyanis dokumentarista stílusban adagolja a dialógusokat, és realisztikusan fényképez.
Két teljesen átlagos fiatal egyetemista beszélgetését láthatjuk a vásznon másfél órán keresztül, az életkoruknak, műveltségüknek megfelelő modorban és stílusban. Eközben a kamera érzékenyen bejárja Bécs belvárosát, legszebb utcáit, jelesebb nevezetességeit. A hátteret egy különös hangulatú, varázslatos európai nagyváros adja, míg az előtérben egy fiú és egy lány beszélgetése folyik: életről, halálról, szerelemről, szülőkről, barátokról, szexről és művészetről mindenről, ami csak szóba kerülhet két ember között este hattól reggel nyolcig. Mindeközben a párbeszédet apró történések színesítik, az éjszakában találkoznak néhány furcsa figurával is: két színházi pofával például, akik valami dadaista darabra invitálják őket, egy jósnővel, aki szép jövőt ígér, és egy hajléktalan költővel, aki pár fillér fejében hajlandó verset költeni nekik a Duna partján.
A fiú és a lány végül úgy döntenek, hogy ez lesz az első és utolsó közös éjszakájuk, hiszen a távolsági kapcsolat telefon, levelek nem pótolhatják a személyes viszonyt. Hogy pontosan mi sül ki ebből a döntésből az utolsó három percben, azt persze nem árulhatom el. Egy azonban bizonyos: Linklater filmje tiszta, kedves, igényesen szórakoztató minimalista történet, amelyből mégis jóval többet lehet meríteni a sokszínű valóságból, mint bármely romantikusnak csúfolt hollywoodi ponyvából. Zárójelben jegyzem meg, hogy három éve elkészült a folytatása is, Mielőtt lemegy a nap Before sunset címmel, amely bár nem vetekedhet az első rész színvonalával, de úgyszintén megtekintésre érdemes.